bhp-pulsar.pl

Dodane: 05-03-2020 11:21
bhp-pulsar.pl

bhp-pulsar.pl

Jedną z najistotniejszych usług oferowanych przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy jest wykonanie tak zwanego outsourcingu. Czym dokładnie jest ta usługa i czy warto z niej skorzystać? Poprzez outsourcing BHP firma ma na myśli nic innego, jak przejęcie wszelkich spraw związanych z BHP od pracodawcy. Jak wiadomo, jednym z wielu obowiązków pracodawcy jest przestrzeganie przepisów BHP i zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy, zawartych właśnie w przepisach prawnych. Dzięki usłudze outsourcingu pracodawca będzie miał pewność, że wszelkie wymagane formalne zostaną załatwione, a przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy będą odpowiednio przestrzegane. Właściwie wykonany outsourcing zapewnia spełnienie wszystkich wymaganych kryteriów w związku z zachowaniem bezpieczeństwa i higieny pracy. Największą zaletą takiej usługi jest, bez wątpienia, zajęcie się sprawami BHP przez profesjonalistów, co daje pracodawcy gwarancję spełnienia wymogów określonych w Kodeksie pracy.

Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, danych zakładów pracy i przedsiębiorstw. Trzymanie się przepisów BHP jest o tyle ważne, że na ich straży stoi specjalny organ nadzoru zwany Państwową Inspekcją Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy, w skrócie PIP, jest polskim organem nadzoru i kontroli, którego głównym zadaniem jest sprawdzanie, czy jest przestrzegane prawo pracy, a w szczególności przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. PIP kontroluje także przepisy dotyczące zatrudnienia oraz innej pracy zarobkowej. W przypadku kiedy pracodawca nie jest pewien, czy jego działalność spełnia odpowiednie przepisy BHP, dobrym pomysłem jest zlecenie wykonania audytu BHP. Firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy posiadają w swojej ofercie usługę audytu BHP, który polega na sprawdzeniu czy w danym miejscu pracy spełnione są wymagania pod względem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Często w skład usług firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy wchodzi także zakres ochrony przeciwpożarowej. Przykładową usługą świadczoną przez firmy BHP z zakresu PPOŻ jest kontrola oraz legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co określa się sprzętem PPOŻ. Przede wszystkim do sprzętu ochrony przeciwpożarowej należy zaliczyć wszelki sprzęt gaśniczy, który może być stacjonarny lub ruchomy. Jednym z obowiązków, wynikających z przepisów, jest posiadanie sprzętu gaśniczego w miejscach pracy i w budynkach wszelkiej użyteczności publicznej. Innym rodzajem sprzętu należącego do PPOŻ są tabliczki informujące o wyjściach ewakuacyjnych, umieszczeniu gaśnic czy też kierunku ewakuacji. Rzecz jasna najważniejszym sprzętem ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt gaśniczy, który podlega okresowym kontrolom sprawności. Przegląd oraz legalizacje sprzętu ochrony przeciwpożarowej pracodawca może zlecić odpowiedniej firmie, która sprawdzi czy dany sprzęt spełnia wszystkie wymogi.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Outsourcing z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest często oferowany przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Co jednak należy rozumieć przez samo pojęcie outsourcingu? Usługa outsourcingu polega na niczym innym, jak na przekazaniu pewnych funkcji firmie z zewnątrz. W przypadku ochrony przeciwpożarowej chodzi o przekazanie spraw z tym związanych do realizacji firmie BHP. Dzięki korzystaniu z usługi outsourcingu pracodawca nie musi się martwić o kwestie związane z PPOŻ, ponieważ wszystkim tym zajmie się odpowiednia firma. Największą zaletą outsourcingu jest to, że sprawy związane z ochroną przeciwpożarową są powierzone w ręce wykwalifikowanych specjalistów. Specjaliści do spraw PPOŻ oraz strażacy pomogą spełnić danej firmie wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej, zawarte w przepisach prawnych. W ramach outsourcingu ochrony przeciwpożarowej są także przeprowadzane audyty, aktualność przeglądów i legalizacji sprzętów gaśniczych oraz ogólne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.


© 2019 http://okon.waw.pl/